Det er i skrivende stund præcis fire år siden, at jeg – i
starten noget modvilligt – begyndte min omvendelse fra IT-analfabet til IT-prædikant, da jeg fik et kursus i at oprette en blog. Som nyomvendt har
jeg siden forsøgt at udbrede IT-evangeliet med løftet pegefinger: Det er
undervisernes moralske forpligtigelse at bibringe eleverne digital dannelse,
den kommer ikke af sig selv.
Men lige så lidt som eleverne bliver motiveret til at lære,
når vi prædiker moral for dem, lige så lidt ønsker gymnasielærere at høre på
sligt. Nu prøver jeg en anden strategi: Kom nærmere og hør det forjættede
budskab, din hverdag kan blive nemmere, hvis du integrerer blog i din
undervisning.
En blog? Hvad i alverden er det didaktiske potentiale ved en
blog? I bund og grund er en blog, som den du læser nu, blot en simpel hjemmeside,
hvor man kan poste noget tekst. Sammenlignet med fællesdokumenter som google.docs, hvor alle kan redigere, eller screencast,
hvor der både er lyd og billede, er en blog et rent stenalderredskab.
Jeg tror imidlertid at blog i undervisningen vil få tilhængere,
når det bliver alment kendt, hvad man kan udrette med en blog i forhold til arbejdsindsatsen. En blog oprettes med tre klik med musen, og her er, hvad en blog kan gøre for dig:
- Disciplinere eleverne til at yde en indsats i gruppearbejdet
- Minimere risikoen for at eleverne misforstår dine instrukser
- Give læreren indblik i elevernes faglige niveau
- Styrke elevernes skriftlige formidlingsevne
- Give eleverne større medejerskab i undervisningen
- Få eleverne til at vidensdele og inspirere hinanden
- Få eleverne til at arbejde procesorienteret med det skriftlige arbejde
- Spare underviserens tid i forbindelse med rettearbejde
I det følgende deler jeg mine konkrete erfaringer. Den
første halvdel er et bearbejdet uddrag fra den kronik i GL-bladet som jeg
linkede til foroven, den sidste halvdel er helt friske erkendelser:
Bloggen et stærkt disciplineringsredskab. Mange undervisere
føler, at elevernes fri adgang til computer og internet svækker deres autoritet
i klasserummet, eftersom læreren ikke har kontrol over, hvad eleverne laver bag
skærmen (og slet ikke i gruppearbejdet). Men hvis arbejdet munder ud i et
skriftligt produkt, som eleverne poster som kommentar på ens blog, kan man nemt
kontrollere, om de har lavet noget, og om der har været tale om seriøst
arbejde.
I tilgift: Når man ser elevernes skriftlige svar, får man en
langt bedre forståelse af, hvor eleverne faktisk er i læreprocessen, i forhold
til hvor man selv tror de er. Det vil tydeligt fremgå om eleverne har forstået
noget, og om de kan formidle det videre.
Bemærk i øvrigt: Hvis man omhyggeligt har beskrevet opgaven
i sit blogindlæg, er man også fri for, at eleverne kommer rendende og spørger:
Hvad var det nu vi skulle? Sæt eleverne i gang, og gå trygt ned på læreværelset
efter en kop kaffe, så skal du se, alle eleverne er travlt beskæftigede, når du
kommer tilbage.
At kunne levere et skriftligt produkt er ikke unikt for en
blog, men på bloggen vil alle indlæggene ligge på den samme side, og det er
nemt og hurtigt at scrolle op og ned og få sig et overblik over stoffet. Det
gør hele forskellen: Man skal ikke bruge tid på at åbne og lukke en masse
filer, som hvis teksterne havde været uploadet i et mappesystem.
Herudover kan du projicere elevernes skriftlige arbejde op
på tavlen (eller lærredet, hvis I stadig bruger det på din arbejdsplads), og
tage en diskussion med udgangspunkt i det materiale eleverne netop har
produceret.
Igen er det ikke en unik egenskab ved bloggen, men det er
praktisk, at det hele ligger på samme side, så man hurtigt kan finde det frem
og overskue det. Man kan på få minutter skimme alt det materiale, eleverne har
lavet. Hvis man ønsker at arbejde videre med det eleverne har skrevet, er det
en god ide at lade dem poste ved timens slutning, så har man god tid til at se
det igennem inden næste undervisningsmodul.
Jeg begyndte at anvende blog i undervisningen, samtidig med
at jeg startede i pædagogikum. I den forbindelse overværede min kursusleder en
undervisningstime, hvor jeg brugte bloggen, og gennem hende fandt jeg ud af, at
bloggen gjorde mig i stand til (på fornemste vis) at efterleve det nye bilag
fire i bekendtgørelsen. Det var jeg ret imponeret over, eftersom jeg ikke
vidste, hvad bilag fire var. Bilag fire er der hvor fænomenet ny skriftlighed
udpensles; at vi undervisere skal træne elevernes skriftlige formåen,
genrebevidsthed m.v. også i den mundtlige undervisning. Der findes ikke længere
ikke-skriftlige fag!
Det var også mit pædagogikumforløb der gjorde mig i stand
til at sætte ord på, at bloggen i høj grad er med til at give eleverne
medejerskab. Det mærker de, når undervisningen tager udgangspunkt i materiale
de har produceret, frem for en lærebog. Det kunne ske ved at fremhæve nogle
svar som eksemplariske, eller (mere almindeligt) fremhæve nogle svar for deres
gode egenskaber, og komme med forslag til hvordan det kunne blive endnu bedre.
Man behøver ikke at stoppe ved bloggen, man kan tage sætninger og afsnit ud af
bloggen, og putte dem over i et mere fleksibelt medie, hvor eleverne kan
viderebearbejde deres eget materiale.
På det seneste er jeg blevet frustreret over, at mange
elever laver et storslået (ja det synes jeg faktisk) arbejde med at lave
problemformuleringer, samt finde og analysere data i deres skriftlige
afleveringer. Samtidig er der mange der indledningsvist begår nogle simple
fejl, som betyder at analysen i deres ellers ambitiøse aflevering ganske
simpelt er forkert. Hvis jeg kunne få eleverne til at dele deres succeser og
fiaskoer med hinanden, ville vi kunne nå meget længere.
Jeg har forsøgt at redigere elevernes afleveringer sammen
til en bog. Det tog lang tid, bogen blev meget lang, og der var ikke nogen
erkendelsesproces i det fra elevernes side. Derfor har jeg nu eksperimenteret
med, at få eleverne til at bide afleveringen over i to dele. Første del rummer
problemformulering, genre, empiri og litteratur samt foreløbige konklusioner.
Denne del må højst fylde 2400 anslag, og postes som en kommentar på bloggen.
Ved at bruge denne fremgangsmåde kan jeg rette fejl, skærpe
fokus og komme med forslag til forbedringer meget hurtigt (husk: Alle indlæg er
på samme side, så skal jeg ikke bruge lang tid på at downloade og uploade en
masse filer). De andre elever kan se hinandens problemformuleringer og mine
kommentarer og lære heraf.
Først og fremmest indebærer denne brug af bloggen
imidlertid, at eleverne tvinges til at arbejde procesorienteret. Nu går det
ikke længere, at eleven starter på afleveringen dagen før deadline, og dernæst ikke
beskæftiger sig med den nogen sinde igen. Eleverne tvinges til at skrive og
erkende, og de får feedback, inden de går i gang med den endelige
sammenskrivning af deres resultater. Hvis en elev ikke har lagt tilstrækkeligt
arbejde i sin første aflevering (ikke kan skrive noget konkret om sine
forventede resultater), så får vedkommende blot besked om at prøve igen. Elever
uden megen selvstændig drivkraft, kan så lade sig inspirere af deres mere
nysgerrige og flittige kammeraters indlæg.
Til sidst er der blot at minde om, at brugen af blog
indebærer, at man hurtigt står med en større mængde elevproduceret materiale.
Hvis man får den tanke, at alt dette skal rettes, bliver det hurtigt
uoverkommeligt. Vær omhyggeligt selektiv med, hvor meget du vil rette.
Tilføjet efter deadline: Netop nu arbejder vi med AT6. Min
kollega bad eleverne om aflevere deres emnevalg m.v. i Fronter (vores
mappesystem). Det så sådan ud:
Jeg orkede ikke at åbne så mange filer, så jeg bad eleverne
om at poste på bloggen. Det så sådan ud:
Ved at scrolle nedad kunne jeg få et komplet overblik over alle
elevernes emnevalg og inddele dem i grupper herefter på ganske få minutter.
Men nu må I altså have mig undskyldt, jeg skal ned efter
kaffe.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar