Mission


Hvordan lærer vi eleverne at håndtere vor tids digitale udfordringer, når vi knap nok kan finde ud af det selv?

På denne blog kan du læse mine erfaringer og ideer med at bruge (simple) IT-redskaber i undervisningen.

tirsdag den 13. november 2012

Facebook i undervisningen er dannelse


Læs her hvorfor…

  • du bør starte med Facebook, når du introducerer sociale medier i undervisningen
  • Facebook er velegnet til at bibringe eleverne digital dannelse
  • du skal være venner med dine elever på Facebook

  
Jeg har oprettet en profil på Facebook.

Det skete den 18. september i år. Jeg erkender, at jeg gjorde det modstræbende, men det var i virkeligheden fordi, jeg ventede til tiden var moden. Det er den nu. Facebook er et stærkt redskab til undervisning.

Hvorfor er vi så mange, der har været skeptiske overfor Facebook? Fordi vi har set venner, familiemedlemmer og elever bruge Facebook ureflekteret til at poste fjollede fotos og ligegyldige kommentarer om ingenting. Lad det være sagt straks, lige netop den funktion har ingen interesse for os.

Det smarte ved Facebook er de mange grupper der findes, hvor der deles viden og udveksles synspunkter, samt muligheden for at oprette nye grupper, hvor din klasse kan diskutere skriftligt.

Den vigtigste grund til at netop Facebook er det sociale medie, som virkelig hitter i undervisningen, er at eleverne kender det, og elsker at bruge det. Det faktum gør Facebook til et oplagt sted at starte, når man vil inddrage de sociale medier i undervisningen.

På kurset IT-didaktik: IT og medier i gymnasiet, hvor jeg har haft en dobbeltrolle som både lærer og lærerende, har vi (20 gymnasielærere) evalueret på vores erfaringer med brug af sociale medier. Her har stort set alle undervisere haft positive erfaringer med Facebook.

Men hvad bruger man det til? Jeg har faktisk allerede skrevet det. Du bruger Facebook hvis du gerne vil have diskussion og erfaringsudveksling. Men hvorfor – spørger du med god ret – skal det foregå på Facebook? Hvorfor ikke på klassen?

Det skal også foregå på klassen. Men hvis du beder eleverne om at diskutere på Facebook, får du aktiveret alle elever på en gang. Desuden: Erfaringsudveksling på Facebook kan være nyttig, fordi erfaringerne bliver fastholdt på Facebook, fremfor hvis de kun blev artikuleret mundtligt i klasserummet.

Især er erfaringsudveksling på Facebook nyttig, når eleverne laver gruppearbejde, særligt længerevarende gruppearbejde, hvor ting ofte glemmes fra gang til gang. Jeg vil bruge det fast fremover, når eleverne laver AT projekter, hvor der typisk indgår meget informationssøgning, og grupperne kan drage nytte af hinandens arbejde.

Facebook er i øvrigt også praktisk at have ved hånden, hvis man hurtigt vil dele dokumenter eller links med klassen, hvis man vil lave en afstemning osv. Bare opret en gruppe specifikt for din klasse (eller få en elev til det), så er redskabet altid lige ved hånden. Naturligvis kan du gøre det samme i Ludus og Lectio, men det kan dine elever jo ikke. Og det vil vi så gerne have at de gør. Gør det nemt for dem.

Jeg har også brugt Facebook således, at eleverne kommenterede undervejs, mens vi så en film. Øvelsen er god, fordi de lærer af hinanden. Eleverne bliver opmærksomme på ting, de ikke selv så, fordi andre elever så det. Det er en øvelse, der kræver tilvænning, og som uvægerligt vil møde nogen modstand. Til gengæld viser det sig, at de elever der er usynlige på klassen til hverdag, ofte markerer sig tydeligt på Facebook. Det er både min erfaring og mange andres.

Ud over at udnytte de muligheder for bedre læring, som jeg netop har skitseret, kan man bibringe eleverne (digital) dannelse, ved at inddrage Facebook i undervisningen. Eleverne bruger selv Facebook rigtig meget, men bruger de det til noget fornuftigt? Nogen gør, men langt fra alle. Vi skal vise eleverne vejen til en mere hensigtsmæssig brug af Facebook.

Det gør vi ved dels at undervise med Facebook, dels ved selv at bruge Facebook hensigtsmæssigt. Vi skriver pænt dansk, og holder en sober tone. Vi bruger Facebook til erfaringsudveksling, til at netværke, til at søge efter ideer, til konstruktiv debat. Vi fortæller eleverne, når vi har tilegnet os ny viden og nye ideer via Facebook.

Derfor skal du være ven med dine elever (hvis de anmoder om det). Så kan eleverne ved selvsyn se, hvordan man gebærder sig på de sociale medier. 

3 kommentarer:

  1. Hej Balder

    Du behøves ikke at være venner med dine elever for at oprette en gruppe, hvor I kan have et fælles forum. Jeg er selv ikke stor fan af at være venner med nuværende elever. Så der foretrækker jeg at oprette en gruppe og sende dem et link på gruppen de kan deltage i.

    Men jo den med facebook som kommunikationsforum er central. Har mange gange forsøgt med at skrive beskeder i lectio uden det store respons. På facebook er der pludselig stor aktivitet på forskellige beskeder, man som lærer meget gerne vil have respons på. bonus :)

    Mvh.
    Søren

    SvarSlet
  2. Kære Søren. Nej, du behøver ikke være venner med dine elever. Når jeg skriver "derfor skal du være venner med dine elever på Facebook", mener jeg at "det gør ikke noget, hvis du er venner med dine elever på Facebook".

    Blot er det vigtigt at det er dine elever der anmoder om venskabet og ikke dig. De må ikke opleve at du trænger dig på deres privatsfære. Jeg har bestemt heller ikke opfordret mine elever til at anmode om venskab.

    Godt nok er Facebook ikke privatsfære, men det er der stadig nogen der tror at det er, og opfører sig som om det er.

    SvarSlet
  3. Jeg vil absolut, IKKE, anbefale at være venner på facebook med nuværende elever. Mest fordi der er et magtforhold som kan være svært at styre.
    Og jer vil gerne have fri en gang imellem. Det kan være svært hvis jeg popper op i elevers chatliste når jeg er på.
    Personligt har jeg ingen problemer med at være venner med tidligere elever.
    Jeg oplever det at være i samme grupper som elever som rigeligt til at hjælpe med den digitale dannelse.

    SvarSlet